vrijdag 7 december 2012

Weekend!

Vroeger werd ik altijd blij als het zo mooi wit was buiten. Sinds ik student ben is dat helaas een beetje minder geworden. Voornamelijk omdat ik nu ook met het openbaar vervoer moet reizen..

Maar goed, gelukkig waren mijn ouders zo lief om een auto beschikbaar te stellen, dus vandaag zal ik in ieder geval geen last hebben van niet rijdende treinen en bussen! Hoog uit van wat mensen die hun rijbewijs bij een pak cornflakes hebben gekregen..

Deze week was best wel druk geweest voor mij. Opdrachten verdelen binnen GI Applepie, er achter komen dat volgende week donderdag een tentamen Logica is, als de wie de weer ga opdrachten maken, eten koken, borrel bijwonen. Het is maar druk als student zijnde!

Waar ik deze week ook mee bezig was was het menu concept bedenken. Hiervan had ik in een voorgaand bericht al een klein voorproefje gegeven. 
Het menu concept.

Zoals je kan zien heb ik vijf schermen in mijn gedachten. Een titelscherm, help menu, settings, character selection screen en als belangrijkste een credits menu. De vier bolletjes die je in de afbeelding ziet is de manier om tussen de schermen te bladeren. 

Naast het menu concept bedenken was ik ook bezig geweest met Artificial Intelligence, en ik moet toch zeggen, dat bleek nog erg lastig! Bijna alle tutorials op internet stellen de eis dat je eerst 10 hoorcollege videos gaat bekijken van het vak AI. Laat ik daar nou net geen tijd voor hebben.

AI hebben we nodig om de tegenstanders te laten bewegen, en het jou een stuk moeilijker te maken om het spel te spelen en winnen! Nou was het mijn idee om een aantal 'states' te definiëren voor de tegenstanders om tussen te kunnen wisselen. Zo dacht ik aan:
  • Default, in deze state zal de tegenstander in een willekeurige richting muren gaan vernietigen en bonussen opzoeken.
  • Searching, in deze state zal de tegenstander gaan zoeken naar jou, de speler. Dit gebeurt zodra het spel een aflegbare route naar de speler heeft gevonden. Natuurlijk zal dit via de kortste weg geprobeerd worden.
  • Aggressive / Atacking, zodra de speler of een andere tegenstander binnen een bepaalde radius van de tegenstander komt of gedetecteerd wordt zal de tegenstander agressief worden en de speler of andere tegenstander aan proberen te vallen.
  • Alerted / Intimidated, als je een hele goede speler bent en een paar rake klappen uit weet te delen zonder zelf veel schade te incasseren zal de tegenstander geïntimideerd raken en proberen te ontsnappen aan deze slachtpartij.
  • Dead, deze state spreekt voor zich, als de Health van de tegenstander op is door een knokpartij zal deze tegenstander doodgaan. In deze state kan hij niks meer en ligt heel kort op de grond tot hij niet meer getekend wordt.
Tussen al deze states wordt voortdurend gewisseld. Van 1 state kan de tegenstander naar alle andere states wisselen. Hoe we dit voor elkaar moeten krijgen is mij tot nog toe onbekend, maar wees niet getreurd! Ik zal mijn uiterste best doen om dit voor elkaar te krijgen! Ik vind het namelijk een super leuk idee en zou het hartstikke tof vinden als dit spel eenmaal af is en speelbaar is, met 'slim' lijkende tegenstanders!

Maar nu eerst blokken voor het komende tentamen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten