Backup plan

We gaan een andere retrogame gebruiken als uitgangspunt, dit omdat bomberman in 2D met de kinect niet een handige combinatie is. De retrogame die we nu gaan gebruiken is Duck Hunt. Duck Hunt is een game waarbij eenden langs de scherm vliegen en die met behulp van de zogenaamde NES Zapper neergeschoten moeten worden. Het spel is gemaakt door Nintendo en is uitgebracht op de Nintendo Entertainment System (NES).


Het principe is simpel maar doordat het spel een hoog reactievermogen vereist en een highscore syteem bevat, wordt het spel snel verslavend. In plaats van de NES Zapper gaan wij de kinect gebruiken, het principe is hetzelfde alleen in plaats van door te richten met de NES Zapper, moet je nu met je handen de vijanden neerslaan. In het spel komen verschillende soorten vijanden voor met ieder zijn eigen aanvalstechniek, bijvoorbeeld een mug die zoement aankomt vliegen en opeens snel naar je toe vliegt.
De vijanden (2D sprites) vliegen in een 2D gamewereld rond, de speler moet met zijn handen de vijanden neerslaan maar elke keer dat de speler mis slaat verliest hij wat van zijn leven, zodra dit te vaak gebeurt is het Game Over. Ook zal het spel een highscore systeem bevatten, wat zorgt voor extra gameplay door steeds je eigen highscore of die van een ander te verbeteren.

Gameplay
Het gameplay principe is simpel, we hebben een 2D gamewereld waarin verschillende soorten vijanden vliegen, de bedoeling is om deze vijanden met behulp van slaanbewegingen neer te slaan. De vijanden zullen allemaal een andere aanvalstechniek hebben. Niet alleen zullen er vijanden in de gamewereld voorkomen, ook powerups (bijvoorbeeld voor extra leven), bepaalde gamecharacters die niet neergeslagen mogen worden (want zodra dat gebeurt is het Game Over). Ook zal tussen de levels door, af en toe een bijpassende uitspraak/quote voorbij komen. 


Design
Voor de slaanbewegingen wordt de Kinect gebruikt, door middel van de sensors die de kinect bevat worden deze geregistreerd. Zodra de slaanbeweging in het gebied van het te slaan 2D object komt, zal het 2D object verdwijnen. Het spel bevat een highscore systeem, hoe meer vijanden je neerslaat hoe hoger je score. Door middel van bepaalde powerups, kan de score bijvoorbeeld verdubbeld worden of kunnen er vijanden verdwijnen. Ook hoe sneller je vijanden neerslaat hoe meer bonuspunten je krijgt.
Daarnaast hebben we ook de Health klasse van de speler, na elk gemiste vijand zal de speler iets van zijn leven verliezen (Health balk wordt kleiner). Door middel van een bepaalde powerup kan de speler weer extra leven krijgen. Zodra de Health balk leeg is, is het spel over.
Verder zullen er verschillende levels zijn met een andere design. De gamewereld zal door middel van 2D sprites gemaakt worden.
Uiteindelijk bevat het spel natuurlijk verschillende gametoestanden. Het spel start op met een begin filmpje en er moet uiteindelijk op een knop gedrukt worden (of door middel van een slaanbeweging) om in het start menu te komen. Het startmenu wordt bestuurd door te swipen (hand bewegingen). In game wordt het spel bestuurd door slaanbewegingen, en worden de verschillende game handelingen uitgevoerd. Zodra het spel over is verschijnt er een game over scherm met de behaalde score. Hierna verschijnt er een lijst met highscores en kan de speler weer terug naar het startmenu.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten