Het idee

Retrogame: Bomberman
De retro game waar wij ons spel op willen baseren is Bomberman. Bomberman is een
strategisch, doolhofachtig 2D computerspel. Het spel is ontwikkeld door Hudson Soft, zij
brachten in 1983 het spel voor het eerst uit op de Sinclair ZX Spectrum en MSX, onder de naam Eric and the Floaters [1]. In Japan werd de MSX-versie wel uit uitgebracht als Bomberman [1]. Later werd het spel ook uitgebracht op andere computerspelsystemen zoals de NES. Je gebruikt een toetsenbord om het spel te spelen. Je gebruikt de pijltjes toetsen om te bewegen van links naar rechts en van boven naar beneden, en als belangrijkste misschien wel de spatiebalk om een bom te plaatsen. Het doel van het spel is om muren te vernietigen met behulp van bommen om zo verder in het level te komen. In het level kom je dan vijanden tegen die je moet doden met behulp van bommen, ook kun je power-ups oppaken die soms verschijnen nadat er een muur verwijderd is.


Fig.1 De eerste Bomberman
game op een Nintendo
systeem(NES) uit 1985















De gamewereld is twee dimensionaal, de graphics zijn ook erg simpel. Er worden verschillende 
eenvoudige sprites gebruikt waarbij sommige een animatie vertonen zoals de spelers
personage zelf. Verder komen er ook vrij weinig effecten in het spel voor. Tijdens het spelen
wordt de tijd, score en het level bovenaan weergegeven. Ook bevat het spel een simpel
beginmenu en eindscene. En zoals elk retrogame bevat het spel leuke 8-bit soundeffecten.
Voor de vijanden is er natuurlijk een AI nodig en die is ook aanwezig in het spel. De AI is niet
uitgebreid, de vijanden kunnen alleen een bepaald pad volgen en zijn erg voorspelbaar.

Wat maakte deze game zo succesvol?
Het succes van het spel kwam vooral doordat het spel als een puzzel beschouwd kon worden
waardoor de levels op verschillende manier uitgespeeld konden worden. Uiteindelijk werd
het spel snel verbeterd met betere graphics, soundeffecten, leveldesign, AI, en uiteindelijk
ook een multiplayer optie. Door de multiplayer optie heeft het spel echt een boost gekregen
aangezien dit natuurlijk een hele nieuwe game ervaring met zich mee bracht. Vooral door de
puzzelelement en de power-ups in combinatie met de multiplayer zorgt ervoor dat het spel tot
op heden nog gespeeld wordt.

Verbeteringen:
Bomberman kan op veel manieren verbeterd worden. Behalve de bovengenoemde onderdelen
in het spel, kan de gameplay wel vernieuwing gebruiken.Bommen plaatsen begint na een tijd te
vervelen, de speler hoeft alleen een bom te plaatsen en de muren gaan kapot.
De speler moet echt een gevoel krijgen dat hij iets gedaan heeft, in plaats van bommen te
plaatsen moet de speler door de muren heen vechten.
Fig. 2 Kinect













Dit kan misschien door snel op de spatietoets te drukken, maar daar hoeft de 
speler maar weinig moeite in te stoppen. We willen dat de speler meer interactie 
krijgt met het spel, dit kan met de huidige technologie. We gebruiken hiervoor als 
hardware, de kinect. De kinect bevat een camera en sensors die bewegingen 
kunnen registreren. De speler kan nu door middel van slaan bewegingen muren kapot 
slaan in het spel.

Fig.3 Interactie met behulp van
kinect














Als software gebruiken we de Kinect for Windows SDK, deze software zorgt ervoor dat we de slaan bewegingen kunnen registreren en kunnen toevoegen aan de personage in het spel.
We moeten wel realiseren dat de game oorspronkelijk in 2D gespeeld wordt. Slaan 
bewegingen toevoegen aan een 2D game is natuurlijk niet aantrekkelijk.

We willen dat de speler zich kan plaatsen in de personage, dit kunnen we doen door de spelers perspectief te veranderen. In plaats van een 2D poppetje te besturen, willen we door de ogen kijken van de personage in het spel (First person view). Als we door de ogen van de personage kijken, willen we natuurlijk een 3D gamewereld kunnen zien, of iets dat lijkt op 3D. Verder wordt hierbij de game design, graphics design natuurlijk een stuk ingewikkelder. Ook willen we natuurlijk de AI verbeteren, in plaats van simpele routes te volgen moet de vijand nu zelf zijn eigen routes kunnen maken en die aanpassen aan de gamewereld. Hieronder een screenshot van een youtubefilmpje dat ons idee goed uitbeeld.



Fig 4. Screenshot van een youtubefilmpje [2] die laat zien (m.b.v. video editing) hoe de game
Bomberman in een First Person View eruit ziet, uiteraard in een 3D gamewereld.





























Referenties:
[1] http://nl.wikipedia.org/wiki/Bomberman
[2] https://www.youtube.com/watch?v=5Xe0aPNz39Q

Geen opmerkingen:

Een reactie posten