woensdag 19 december 2012

Vakantie? Was het maar zo...

Momenteel zitten Laurens en ik in de GameHall, zoals we de komende tijd elke dag van de werkweek gaan doen. Uiteraard hebben we daarbuiten nog colleges, maar ik heb daar geen last meer van, aangezien ik vanaf 1 februari ga stoppen met informatica en informatiekunde ga doen. Dus het enige wat er dan gebeurt is dat ik wat mensen van informatiekunde ga kennen. Tot die tijd heeft het voor mij geen zin meer om logica te volgen, dat is een verloren zaak, maar het introproject ga ik nog gewoon mee door met de rest van ons groepje. Het is ontzettend lullig om je groepje midden in de development te laten schieten, dus dat ben ik ook niet van plan.

Over 2 dagen begint de vakantie. Excuseert u mij, vakantie? Die zal waarschijnlijk alleen Carolien hebben, die Netwerken én Gameprogrammeren heeft gehaald. Dit is helaas niet zo voor de anderen in ons groepje, waaronder voor mij ook niet. Laurens en ik hebben allebei Gameprogrammeren niet gehaald, dus moeten wij dat opnieuw gaan doen. Daarbij helpt het wel dat we nu bezig zijn met programmeren. Nu zul je aan mij vragen: "Duc, wat heeft het voor zin dat jij Gameprogrammeren gaat herkansen? Je gaat toch een andere studie doen!" Ja, maar op informatiekunde heb je Imperatief Programmeren, een vak dat door iedereen op gewone informatica en informatiekunde wordt gehaat, en het slagingspercentage in verhouding met Gametechnologie laag is. Maar, als je Gameprogrammeren hebt gehaald, hoef je Imperatief Programmeren niet meer te halen, en vice versa. Ik haal daar mooi mijn voordeel uit. En Netwerken is bij informatiekunde een keuzevak. Dat is ook mooi meegenomen. Maar genoeg daarover.
Arme Yaseen moet én Gameprogrammeren én Netwerken herkansen. Kevin weet ik om eerlijk te zijn niet, en Jordan moet in elk geval Gameprogrammeren herkansen.
En daarbij komt ook dat we in de vakantie gewoon doorgaan met ons project, dus dat heb ik nog niet eens meegerekend. Uiteindelijk zal helaas niet veel van vakantie overblijven.
Overigens, Carolien heeft vandaag (19 december) haar rijbewijs gehaald. Mag ik haar bij deze even hartelijk feliciteren? Goed gedaan meid, in 1 keer. Ik deed er 3x over...

Back to business.
Vandaag  moesten wij een presentatie houden over onze voortgang. Hierbij bleek dat wij, van de 8 groepen die in dit blokuur een presentatie moesten houden, de enige waren met Kinect. Wij waren de 4e groep die moesten presenteren, en onze presentatie was ook de langste; wij werden als enigen afgekapt, maar mochten wel eventjes door, omdat de lengte en vragen bij andere groepen uitbleven. Onze presentatie ging vooral over de aspecten van de game die er tot nu toe in zaten. Denk hierbij aan de characters, waarvan de 3d-modellen inmiddels af zijn, dankzij Jordan, een Kinect tech-demo, die Kevin rockte, AI, waar Laurens even over praatte, en ik, die in de extra tijd even wat over de levelklasse vertelde. We kregen daarna een aantal vragen, die ik alweer ben vergeten. Volgens mij vroegen ze iets over of de characters naar ons gemodelleerd waren. Eeeeeehhhhhhmmmmmm...

Nu zitten ik en Laurens in de GameHall. We zitten even uit te werken wat er allemaal nog moet gebeuren. En dat is behoorlijk wat. Maar ja, we hebben tot nu toe nog niet gigantisch veel gedaan, dus zullen we de komende weken hard aan de bak moeten. Dit komt erop neer dat we elke dag in de werkweek vanaf 12 uur in de GameHall gaan zitten, bespreken wat we moeten doen, doorgaan met waar we mee bezig waren, en dit gaat dan door tot een uur of 5, misschien zelfs later. In de weekenden wordt dit op een lager pitje gezet, maar dan hebben de meesten ook andere bezigheden als werk. Colleges van Logica gaan degenen die dat nog hebben (dus iedereen behalve ik) wel heen. Het voordeel van dit, dus elke dag afspreken, is dat we dan meteen samen de code op elkaar kunnen afstemmen, in plaats van dat dit de hele tijd naar elkaar wordt toegegooid en je zo maar de compabiliteit moet oplossen. Bovendien is er meer directe communicatie, in plaats van dat dit alleen tijdens meetings en via Facebook gebeurt. En als laatste bouw je zo ook meer een groepsgevoel op. Je helpt elkaar direct, je ziet elkaar elke dag, en zo maak je de werksfeer ook wat gezelliger.

De concentratie begint nu wat in te kakken. Lau en ik gaan nog even een half uur door met de lijst van dingen die moeten gebeuren, en we hebben ook 2 'nieuwe' bloktypen bedacht ('zachte' vormen van het kansblok en het vaste blok, weergegeven met respectievelijk een + en een kleine letter x (de 'hardere' (oh god this sounds awkward) varianten worden weergegeven door een # resp. een hoofdletter X)), die ik inmiddels in de level-textfile en de levelklasse heb geïmplementeerd.

Ik ga afronden (hè, eindelijk),
later, Duc

Geen opmerkingen:

Een reactie posten